Struktur, Unsur, dan Tipe Teks dalam Teks Cerita Fantasi Karya Peserta Didik
Abstract
Fantasy story text is one of the narrative texts that contains events or events that happened to a character being told. The series of events has a plot that starts from orientation, complications, to resolution. Fantasy stories actually also feature realistic events and actions, but there are also things that are hard to accept. Even so, the overall development of the storyline is still subject to the law of cause and effect or the law of the plot that applies in writing that is generally agreed upon. This study aims to determine the tendency of students in making fantasy story texts and this research focuses on elements, structures, and types in fantasy story texts. This research uses qualitative research with descriptive method. The results obtained are that students tend to make fantasy story texts based on examples that have been given. In addition, the structure used tends to be incomplete. In the orientation section is often not used. The type of fantasy story text used tends to cross time. The written message tends to be implicit
Downloads
References
Asih, L. M. (2019). Campur Kode Pada Karangan Fantasi Peserta didik Kelas Vii Smpn 24 Kota Tangerang. Skirpsi. Jakarta: UIN Syarif Hidayatullah.
Hartendi, Bayu. (2019). Struktur dan Kebahasaan Teks Cerita Fantasi Karya Peserta didik Kelas VII SMP Negeri 5 Rambah Hilir, Kabupaten Rokan Hulu, Provinsi Riau. Skripsi. Padang: FBS UNP.
Fajria, N. (2017). Pelaksanaan Pembelajaran Teks Cerita Fantasi di Kelas VII F SMP Negeri 8 Yogyakarta. Skipsi. Yogyakarta: Program Studi Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Fakultas Bahasa dan Seni Universitas Negeri Yogyakarta.
Fandini, Intan. (2018). Penguasaan Struktur Teks dan Unsur Kebahasaan Cerita Fantasi Peserta didik Kelas VII A SMP Negeri 3 Wonomulyo Kabupaten Polewali Mandar. Skripsi. Sulawesi: Universias Negeri Makasar.
Gunawan, L. R. (2016). Tanggapan Guru Bahasa Indonesia Terhadap Problem Pembelajaran Sastra Dan Upaya Mengatasinya di SMP Kabupaten Sukoharjo. Skripsi. Pendidikan Bahasa Indonesia Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidika Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Harsiati, T., Trianto, A., & Kosasih, E. (2017). Buku Peserta Didik Bahasa Indonesia: Vol. Cetakan Ke-4.
Jumesa, E. N., Abdurahman, & Emidar. (2018). Tokoh Dan Penokohan Dalam Teks Cerita Fantasi Karya Peserta didik Kelas VII Smp Negeri 1 Payakumbuh. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, Vol. 1 No. 7, 112–116.
Kemendikbud. (2013). Peraturan Pemerintah No. 64 Tahun 2013 Tentang Standar Isi. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.
Mustika, Delfitria, Nursaid, dan Ena Noveria. (2018). “Struktur, Diksi, dan Kalimat dalam Teks Cerita Fantasi Karya Peserta didik Kelas VII SMP Negeri 27 Padang”. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Vol. 7 No. 3 September 2018; Seri A 39-44. Padang: UNP.
Nurgiyantoro, B. (2018). Teori Pengkajian Fiksi - Burhan Nurgiyantoro - Google Buku: Vol. Digitalisasi.
Prayogo, W. B. (2012). Kajian Tema dan Amanat Legenda-Legenda dari Kabupaten Klaten, Jawa Tengah. Skripsi. Yogyakarta: Fakultas Bahasa dan Seni Universitas Negeri Yogyakarta.
Putri, F. R., Thahar, H. E., & Arief, E. (2018). Struktur Dan Kebahasaan Teks Cerita Fantasi Karya Peserta didik Kelas VII Smp Pembangunan Laboratorium. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indoonesia, Vol. 1 No. 7, 25–32.
Setiyaningsih, I., & Santhi, M. S. (2019). Bahasa Indonesia : SMP/MTs kelas VII semester 1.
Taum, Yoseph Yapi. (2017). Pembelajaran Sastra Berbasis Teks: Peluang dan Tantangan Kurikulum 2013. Jurnal Ilmiah Kebudayaan SINTESIS. 11(1):12-22.