Efektivitas Program Sala Lauak dalam Optimalisasi Gerakan Indonesia Sadar Adminduk (GISA) Disdukcapil Kota Pariaman
Abstract
This study aims to analyze the effectiveness of the Sala Lauak program in optimizing the GISA program and identify the factors that influence the effectiveness of the population document direct service program in Pariaman City and to find out the obstacles that occur during the implementation of the direct population document issuance service in Pariaman City. The method used is a descriptive method using a qualitative approach. The information used is primary and secondary information with data collection techniques carried out through interviews, observations, and documentation studies with informants of the Population and Civil Registration Office of Pariaman City and the people who receive services through the Sala Lauak program. The Sala Lauak program is a direct service for the issuance of population documents which is carried out to facilitate and bring service access closer to the community. The results of the study show that overall the program has been running well but not yet fully effective. This is because there are still obstacles related to the low understanding of citizens, lack of socialization, lack of discipline, lack of human resources, and internet network problems
Downloads
References
Astuti, S. I., Arso, S. P., & Wigati, P. A. (2015). Analisis Standar Pelayanan Minimal pada Instalasi Rawat Jalan di RSUD Kota Semarang. Jurnal Kesehatan Masyarakat (Undip), 3(1), 103-111.
Campbell, J. (1989). Efektivitas Organisasi. Bandung: Erlangga.
Dwiyanto, A. and D. (2008). Reformasi Birokrasi Publik di Indonesia. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
Hidayat & Sinaga. (2016). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Masyarakat Dalam Pelaksanaan Program Pelayanan Administrasi Terpadu Kecamatan (Paten) Di Kecamatan Nongsa Kota Batam. Jurnal Akuntansi, Ekonomi Dan Manajemen Bisnis, 4(1), 7–14.
Japami, W. (2019). Efektivitas Pelayanan Keliling Online pada Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Tanah Datar. Jurnal Ilmu Administrasi Publik, II(1), 75–85.
Kaho, J. R. (2002). Prospek Otonomi di Negara Republik Indonesia (I). Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Marius, P., & Anggoro, S. (2015). Profil pengguna internet Indonesia 2014. APJII, Jakarta.
Miles, M., & Huberman, M. (2007). Analisis Data Kualitatif: Buku Sumber-Sumber Metode Baru. Jakarta: Universitas Indonesia
Nasa, E., Suryaningsih, M., & Subowo, A. (2016). Efektivitas Kerja Dinas Pengelolaan Keuangan dan AseNasa, E., Suryaningsih, M., & Subowo, A. (2016). Efektivitas Kerja Dinas Pengelolaan Keuangan dan Aset Daerah ( DPKAD ) Kota Semarang Dalam Penarikan Pajak Reklame di Kota. Ilmu Sosial dan Ilmu Politik U. Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik Undip, (024), 6.
Nasution, M. N. (2001). Manajemen Mutu Terpadu (Total Quality Managemen). Jakarta: Ghalia Indonesia.
Nazir Muhammad. (2003). Metode Penelitian. Jakarta: Ghalia Indonesia.
Samsudin, M., Kusuma, A. R., & Djaya, S. (2014). Faktor-Faktor Yang Berpengaruh Terhadap Efektivitas Penyaluran Bantuan Sosial Di Bagian Sosial Sekretariat Daerah Kabupaten Kutai Timur. Jurnal Administrative Reform, 2(1), 74–87.
Sastrohadiwiryo, B. S. (2005). Manajemen Tenaga Kerja Indonesia Pendekatan Administratif dan Operasional. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Siagian., S. P. (2008). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Sinambela & Lijan Poltak, D. (2006). Reformasi Pelayanan Publik Teori, Kebijakan dan Implementasi. Jakarta: Bumi Aksara.
Soekarno, & K. (1986). Dasar-Dasar Manajemen: Cetakan XIV. Jakarta: Miswar.
Stoner, A. F. J. (1982). Manajemen: Edisi Kedua. Jakarta: Erlangga.
Thoha, M. (2008). Perilaku Organisasi, Konsep Dasar dan Aplikasinya,. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.